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With our publications we cover the most diverse research areas that arise in the field of man, task and technology. In addition to traditional Business Information Systems topics such as knowledge management and business process management, you will also find articles on current topics such as blended learning, cloud computing or smart grids. Use this overview to get an impression of the range and possibilities of research in Business Information Systems at the University of Duisburg-Essen.

Type of Publication: Article in Collected Edition

Wertgenerierung in Plattformökonomien und Determinanten zur Werteerstellung und -erfassung - Festschrift für Prof. Dr. Stephan Zelewski

Author(s):
Eicker, Stefan; Woroch, Robert; Strobel, Gero
Editor:
Schütte, Reinhard; Hohmann, Susanne; Krol, Bianca; Peters, Malte L.
Title of Anthology:
Produktions- und Informationsmanagement
pages:
505-531
Publisher:
Springer Gabler
Location(s):
Wiesbaden
Publication Date:
2024
ISBN:
978-3-658-46113-3
Language:
Deutsch
Digital Object Identifier (DOI):
doi:10.1007/978-3-658-46113-3_20
Link to complete version:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-46113-3_20
Citation:
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Abstract

Digitale Plattformen haben sich dank ihres disruptiven Potenzials als führende Geschäftsmodelle in einer Vielzahl von Branchen etabliert. Dieser Beitrag beleuchtet die Entwicklung der Ökosystem-Metapher von ihren Ursprüngen bis zu ihrer Anpassung an den digitalen Wandel und diskutiert drei unterschiedliche Perspektiven auf moderne Unternehmensökosysteme. Darüber hinaus werden zentrale Treiber der Wertschöpfung in der Plattformökonomie vorgestellt, die als Instrumente zur Steuerung der Wertgenerierung dienen. Abschließend wird ein Ausblick auf zukünftige Forschungsfelder zur Wertschöpfung in plattformbasierten Ökosystemen gegeben.

Abstract (secondary)

Digital platforms have emerged as leading business models across a wide range of industries due to their disruptive potential. This article examines the development of the ecosystem metaphor from its origins to its adaptation to digital change and discusses three different perspectives on modern business ecosystems. In addition, key drivers of value creation in the platform economy are presented, which serve as instruments for managing value generation. The article concludes with an outlook on future fields of research on value creation in platform-based ecosystems.