Persons
Academic Staff
M. Sc. Mareen Wienand
- Working Group:
- IIS/Schütte
- Room:
- R09 R03 H21
- Phone:
- +49 201 18-34058
- Email:
- mareen.wienand (at) icb.uni-due.de
Curriculum Vitae:
Seit Juli 2024: Senior Consultant bei Metapott GmbH
Seit Juni 2019: Wissenschaftliche Mitarbeiterin/Doktorandin am Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik und integrierte Informationssysteme der Universität Duisburg-Essen von Prof. Dr. Reinhard Schütte
Mai 2020 - Juni 2024: Wissenschaftliche Mitarbeiterin/Doktorandin bei der Ruhr Campus Academy gGmbH, verantwortlich für die Projektkoordination des Programms "We Learn in Bits"
Oktober 2018 - Mai 2019: E-Business Manager bei der Flender GmbH - A Siemens Company in Bocholt
Oktober 2016 - Juni 2019: Studium der technischen BWL mit Fachrichtung Business Analytics (M.Sc.) an der Universität Duisburg-Essen
- Thema der Abschlussarbeit: Assessing the value of digital enterprise platforms for enterprise performance management
Oktober 2016 - September 2018:Werkstudentin im Bereich Digital Sales bei der Flender GmbH – A Siemens Company in Bocholt
November 2015 - Juli 2016: Tutorin an der Fachhochschule Münster am Fachbereich Wirtschaft mit den Schwerpunkten Datenbanken und SQL und ERP-Systeme
Oktober 2014 – Juli 2016: Studentische Hilfskraft im Wandelwerk – Zentrum für Qualitätsentwicklung an der Fachhochschule Münster zur Unterstützung des Projektcontrollings im Wandelfonds
März 2013 – September 2016: Studium der BWL mit Fachrichtung Quantitative Methoden, Marketing und Personalentwicklung (B.A.) an der Fachhochschule Münster
- Thema der Abschlussarbeit: MOOCs in Deutschland – Hype oder Trend?
September 2011 – Juli 2013: Ausbildung zur Industriekauffrau bei der Borgers GmbH in Bocholt
Publications:
- Harr, Michael Dominic; Wienand, Mareen; Schütte, Reinhard: Towards Enhanced E-Learning Within MOOCs: Exploring the Capabilities of Generative Artificial Intelligence. In: Proceedings of the Pacific-Asia Conference on Information Systems (2024). PDFFull textCitationAbstractDetails
Massive open online courses (MOOCs) have significantly transformed e-learning by providing global accessibility, collaborative learning opportunities, and high-quality educational content. However, MOOCs face limitations such as limited social interaction, delayed feedback, and linguistic barriers. To overcome these challenges, there is a growing interest in research to leverage artificial intelligence (AI) technologies. In this study, we conduct a systematic literature review examining the capabilities of generative AI (GenAI) and its implications for e-learning in MOOCs. We identify ten capabilities of GenAI, including analytical processing, generative, (personalized) assistant, support, feedback, assessment, communication, reflection, adaptivity, and accessibility. The findings highlight GenAI’s potential to overcome challenges in MOOCs by providing insightful and contextually relevant responses, generating new content, facilitating multilingual interactions, and enhancing the overall e-learning experience. We therefore contribute to the broader understanding of GenAI’s impact on e-learning and suggest avenues for future research on GenAI and its integration in MOOCs.
- Nissen, Anika; Wienand, Mareen; Schütte, Reinhard: I See No Fun in Enterprise Systems: An Exploratory Study on the First Impression Usability and User Experience. 2023. CitationDetails
- Mayer, Joerg; Wienand, Mareen; Scholl, Nadja; Sayar, Sanjar; Quick, Reiner: Are You Flippin’ the Classrooms Right – A Requirements Analysis of Two User Groups: Practitioners and Students. 2021. doi:10.24251/HICSS.2021.004CitationDetails
Courses:
Tutored Theses:
- Analyse der Einsatzmöglichkeiten von Augmented Reality und Virtual Reality im E-Learning (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- User Interface Design for E-Learning Platforms (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- Chancen und Risiken von Big Data - Bewertung von Einsatzszenarien im Produktmanagement (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- „Analyse von Virtual Environments zur Unterstützung der informellen Kommunikation in E-Learning basierten Hochschulkursen (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- Eine vergleichende Analyse zur Unterstützung bei Auswahlentscheidungen von E-Learning-Plattformen (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- Identification of opportunities to increase the acceptance of e-learning in SME (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- Gamification in Education: Potentials of using gamification in e-learning-based ERP end-user training (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- Identifikation von Einsatzpotenzialen des E-Learning im Changemanagement (Bachelor Thesis Business Information Systems)
- Analyse von Virtual Environments zur Unterstützung der informellen Kommunikation in E-Learning basierten Hochschulkursen (Bachelor Thesis Business Information Systems)