Publikationen

Mit unseren Publikationen decken wir die unterschiedlichsten Forschungsbereiche ab, die sich im Feld von Mensch, Aufgabe und Technik ergeben. Neben traditionellen Themen der Wirtschaftsinformatik wie Wissensmanagement und Geschäftsprozessmanagement, finden Sie dabei auch Beiträge zu aktuellen Themen wie Blended Learning, Cloud Computing oder Smart Grids. Nutzen Sie diesen Überblick, um sich einen Eindruck über die Bandbreite und Möglichkeiten der Forschung der Wirtschaftsinformatik am Standort Essen zu verschaffen.

Art der Publikation: Beitrag in Sammelwerk

TWO SIDES OF THE SAME COIN: AN E-COMMERCE ECOSYSTEM AGENT-BASED SIMULATION

Autor(en):
Strobel, Gero; Wulfert, Tobias; Banh, Leonardo
Herausgeber:
Ais
Titel des Sammelbands:
Wirtschaftsinformatik 2024 Proceedings
Ort(e):
Würzburg, Germany
Veröffentlichung:
2024
Sprache:
English
Schlagworte:
E-Commerce Ecosystem, Agent-Based Simulation, Computationally Intensive Theory Construction
Vortrag zu dieser Publikation:
19. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik
Zitation:
Download BibTeX

Kurzfassung

E-commerce is one of the most important sectors of the economy, with an expected global turnover of USD 7.4 trillion in 2024. Leading companies in the industry like Amazon and Alibaba leverage platform business models that orchestrate complex ecosystems of buyers and sellers. These ecosystems are characterized by globally intertwined networks of independent participants and multifaceted interactions, making their development hard to predict. We propose an agent-based simulation approach, following the three-step process of Haki et al. (2020), to predict the behavior of e-commerce ecosystems with a particular focus on the impact of premium subscription services. Simulation models offer the opportunity to tangibly visualize the effects of a participant's actions on the ecosystem level. Our simulation includes the key actors (i.e., buyer, seller, marketplace), their characteristics, and behaviors to draw conclusions about the evolution of the ecosystem and the strategic role of premium memberships in shaping these digital landscapes.